Content
دلیل شروع فرایند ساخت نام برند ، مهم نیست – مهم این است که شما یک نام جدید نیاز دارید و انتخاب این نام هم سخت است. یک کسب و کار جدید آغاز نمودهاید و نیاز به نام ؛ لوگو و وبسایت دارید. در سرتاسر دنیا به خصوص ایران، می توانید داستان ها و افسانه هایی را بیابید که پر از نام های اسطوره ای و بهترین منبع برای انتخاب نام برند هستند.
شرکت یونایت فروتز فروشنده بزرگ موز در آمریکای جنوبی بود که با تغییر نام به چیکتا به موز هویت داد و چیکیتا موز بی هویت را صاحب هویت و شخصیت کرد. و برای اولین بار فروش میوه به صورت فله ای را که امروزه در ایران شاهد آن هستیم را تغییر داد. الگوی ساخت استعاره ای الگویی است که با استفاده از کلمه، جمله و یا تصویر به صورت غیر مستقیم به یک کلمه یا مفهوم دیگری اشاره می کند.
قدم چهارم: تست کردن اسمهای انتخاب شده
حتما بررسی کنید و ببینید دامنههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی به نام برندهای انتخابی شما ثبت نشده باشد. ممکن است برخی از آنها قبلا انتخاب شده باشند و بنابراین حذف شوند. پس یک دورهمی با اعضای شرکت، همکاران و دوستانتان برگزار کنید و در مورد نام شرکت و برند تصمیم بگیرید. هر کسی چند نام پیشنهاد دهد و همه آنها در یک لیست نوشته شوند. سپس همه اعضا در مورد هر اسم نظر دهند و امتیازی از ۱ تا ۵ به هر یک اختصاص دهند.
نامهایی مثل گوگل، پپسی، آدیداس و یا نایک از جمله اسمهای ماندگاری هستن که هرکس با شنیدن اسمشون به یاد محصول یا خدماتشون میوفته و خیلی از افراد با این نامها آشنایی دارن. لیست های بالا را با دقت مطالعه کنید و بهترین انتخاب اسم مغازه را برای کسب و کار خود داشته باشید. توصیه می کنیم که علم اسطوره شناسی را در زمینه نام گذاری برند وبرندینگدست کم نگیرید! پس سعی کنید تغییرات شرکت جستجوی عمیق تری در این مباحث داشته باشید و به نام شخصیت ها بسنده نکنید تا نام های منحصر به فرد و هیجان انگیز بیشتری را بیابید. اسم شرکت نباید از اسامی افراد معروف و دارای شهرتی مانند دانشمندان را شامل شود . اگر برای برندتان شخصیتی براساس کهنالگوها ساخته باشید، به راحتی میتوانید نامی حیوانی و یا تاریخی و اسطورهای متناسب با آن برای برندتان پیدا کنید.
چرا که مخاطبان با شنیدن نام آن برای اولین بار، زمینه تصورات خود را راجع به آن کسب و کار میسازند. این زمینه میتواند به قدری مهم و تاثیر گذار باشد که تا ابد اثرات آن بر روی اعتماد و برداشت مخاطب باقی بماند. به همین علت، برای صاحبان کسب و کار انتخاب برند نامناسب میتواند به قیمت شکست آن کسب و کار تمام شود. هر کسب و کار نسبت به حوزه کاری و مخاطبان خود، دارای زبان و استایلی است.
متخصصان پیشنهاد میدهند اسمی که انتخاب میکنید باید راحت تلفظ شود و حتی راحت نوشته شود. برای مثال فرض کنید اسمی انتخاب کردهاید که هم عجیب و غریب است و هم به چند نوع مختلف نوشته میشود. حالا خودتان را جای کاربری بگذارید که قرار است اسم شما را در گوگل سرچ کند. برای مثال در کشور خودمان ثبت شرکت ایران شرکت دیجی کالا این اسم را در اواسط دههی ۸۰ شمسی برای خود انتخاب کرد. در دههی نود شمسی موجی از کپی برداریهای ناشیانه از این برند باعث شد تا کسب و کارهای زیادی دچار اشتباه بزرگی بشوند. اسم و نام یک برند در حقیقت شاکله و اصالت برند شما را به مخاطب و مشتریان نشان میدهد.
توجه به معنای اسم برای ساخت اسم شرکت
در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما نامهای سه سیلابی که می توانید برای شرکت خود انتخاب نمایید گرد اوری شده است. زمانی که شما موفق به ثبت یک نام تجاری شوید عملا تا زمانی که شما نخواهید هیچکس نمیتواند این نام را از شما بگیرد . مالکیت برند یا علامت تجاری امروزه تنها ثبت برند روش مطمئن برای محافظت از یک نام تجاری است. منتها به نظر بنده کلمه «دلوسه» کلمه ای مازندرانی به معنی دلخواه و آنچه دلت میخواهد است. برند V8 یا ۹۹design نمونههای دیگر این نامهای برند هستند. همینطور من در نامهای هزارمدیر و سیحامی نیز از همین کلید بهره بردهام.
- در نظر داشته باشید در صورتی که می خواهید لاتین کلمه را نیز به ثبت برسانید بهتر است از کلمات پیچیده استفاده ننمایید .
- مثلا نایک، اپل، پوما و بیژن، نمونهای از نامهای تجاری هستند.
- البته ممکن است شما یک سلبریتی باشید که اسم شما برای مخاطبانتان آشناست.
- اگر از مشتریان ثبتاد هستید انتخاب اسم برند بصورت رایگان برای شما انجام خواهد شد.
این برندها فقط روی خوش آوایی نام برند و خاص بودن آن کار کردهاند. اسمهای مناطق جغرافیایی هم از مواردی هستند که در انتخاب اسمهای تجاری و نام برند پرطرفدارند. مثالی جالب از برندهای جغرافیایی بسیار قدرتمندآمازون است.
نام گذاری برند به تجارتی بزرگ تبدیل شده و برای استخدام یک شرکت کارکشته در این حوزه باید مبلغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار یا حتی بیشتر، علاوه بر هزینه ی کارهای گرافیکی، بپردازید. در این مرحله شما باید در حدود ۳ تا ۵ خط کسب و کار اصلی خود یا کاری که قصد دارید برای آن نام انتخاب کنید را توضیح دهید. برند دوم دنیا در سال ۲۰۱۹ یعنی گوگل، اسم برند ارزشمندش را بر همین اساس ساخته است.
این اسم برند یا عبارت کوتاه Tagline و یا عنوان کمپین تبلیغاتی Slogan بهاندازهای ساده هستند که حتی یک کودک هم میتواند آنها را از هم تشخیص دهد. هرکدام از سه مورد فوق ، سازنده یک تصویر در ذهن مشتری در مورد محصول یا خدمت است. برای اینکه یک اسم برند بتواند به اندازه کافی روی مشتری اثر گذارد باید در زمان انتخاب اسم برند به ۹ معیار متفاوت زیر توجه نمود. استفاده از نام اماکن و مناطق جغرافیایی نیزمانند طبیعت، می تواند ایده مناسبی برای نامگذاری برند به عنوان یک منبع الهام بخش باشد.
سوالات متداول در زمینه انتخاب اسم برند
این روشی قدرتمند برای فرهنگ سازی یا موقعیت شرکت، محصولات و خدمات شماست تا نسبت به بقیه رقبا در بازار تمایز داشته باشید. شما می توانید از این طریق ضمن فرهنگ سازی، محصولات، خدمات و شرکت خود را نسبت به رقبای خود در بازار متمایز کنید. تا امروز بیش از ۸۶۰ میلیون دامنه در سرتاسر دنیا ثبت شده و برخی از متخصصین معتقد اند که بیش از ninety nine.9% کلمات کتاب فرهنگ لغت بعنوان نام دامنه به ثبت رسیده است.