ثبت علامت تجاری و طرح صنعتی

پس یک تولید کننده باهوش باید همیشه به دنبال راهی برای جلب رضایت و وفاداری مصرف کنندگان باشد، زیرا وقتی که محصول شما یک وجه تمایز ویژه نسبت به سایرین داشته باشد به راحتی به یک برند محبوب و ماندگار تبدیل می‌شود. برند‌ها اغلب شعار و مفهوم خاص تجاری را دربر دارند، که نوع فعالیت و هدف شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری را مشخص می‌کند. ماده ۳۰ قانون علامت و نام تجاری را اینطور توضیح داده است که به هر نشانی که قابل دیدن باشد و بتواند باعث تمایز محصولات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم شود، علامت تجاری گفته می‌شود. پس از ثبت علامت مالک آن طبق قانون ثبت علائم تجاری از حقوق حمایتی برخوردار می شود که به موجب آن می‌تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث با علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری وی هستند ممانعت به عمل آورد. برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح ،نماد ،عبارت،نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود.

  • با این حال نباید فراموش کرد که در جامعه امروزی چون یک تولید کننده، کالاهای مختلفی را با یک علامت به بازار عرضه می‌کند، دیگر استفاده شرکت‌های متفاوت از یک علامت مجاز نخواهد بود.
  • مهم‌ترین نکته و قانون در ارائه‌ی درخواست ثبت برند نیز به تعریف برند باز می‌گردد.
  • برای ثبت یک آرام در دفتر ملی یا منطقه ای در خواست داده می شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالا ها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آم با تمام رنگ ها،طرح و نقش های سه بعدی باشد.
  • برای انجام ثبت علامت تجاری بین المللی بسیاری از کشورها تحت موافقتنامه بین‌المللی مادرید، مقررات ثبت برند بین المللی را تدوین کرده‌اند.

اما اولین مرحله برای ثبت بین المللی یک برند، درخواست و تکمیل فرم اظهارنامه نام تجاری از اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری است که باید در آن، مشخصات نام تجاری مانند فونت، رنگ و نوع آن ذکر شود. این فرم نیز شامل فهرست طبقه بندی بین المللی علائم تجاری است که صاحب برند می تواند طبقه نام تجاری خود را از داخل این لیست پیدا کند. به عبارت دیگر اگر علامت تجاری ثبت شده به صورت تضمین اصالت عمل عمل می کند.

عدم مقبولیت اعتراض به ثبت علامت تجاری از سوی غیر مالک آن

با توجه به نقش علائم تجاری درتعیین میزان رشد و موفقیت یک محصول در بازار ، ضمانت اینکه در بازارهای هدف به ثبت رسیده باشد لازم است. ب ـ علامت جمعی یا اشتراکی یعنی هر نشان قابل رویت و تصویری که تحت عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و معرف کالاها و خدمات اعضای اتحادیه، کانون ، صنف، گروه یا انجمن خاصی باشد و حاکی از خصوصیات مشترک مانند کیفیت و ماهیت کالاها یا خدمات اعضای این گروها باشد. احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد . پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود .

متقاضی باید قبل از پر نمودن اظهار نامه الکترونیکی ثبت علامت، مدارک خود را تکمیل نماید. هــ عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌. الفـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ثبت ملل اولین پله موفقیت شما

تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن ها از هم ممکن نباشد. همان طور که گفته شد علامت های انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. عموما خیلی از افراد نمی دانند که ثبت برند خیلی سخت نیست و فرآیند تکمیل مدارک آن هم به راحتی و با مشاوره رایگان، بسیار هم راحت است. ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی ۲۱۰۳۳۱۰۰۰۰۰۴۲۱۰۳۳ نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

تسلیم ۱۰ نمونه از طرح علامت به صورت گرافیکی که با علامت ذکر شده در اظهارنامه هم خوانی داشته باشد . در صورت فقدان طرح گرافیکی علامت باید تصویری از علامت ارائه شود. و فرد متقاضی باید با نحوه انتخاب نام تجاری مناسب با نوع فعالیت شرکت یا سازمان خود، روش صحیح تکمیل اظهارنامه علامت و همچنین انتخاب طبقات کالا و محصولات مورد نیاز خود آشنایی کامل داشته باشد. علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

اما در این میان توجه داشته باشید که شرکت های سودجوی بسیاری وجود دارد که با اطلاع یافتن از عدم ثبت علامت تجاری شما ممکن است از محبوبیت آن در بازار برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنند و محصولات خود را به اسم شرکت شما و با استفاده از برندتان در بازار به فروش برسانند. ثبت اطلاعات اولیه و بارگذاری ضمایم مثبت احراز هویت مالک، موفق به ساخت حساب کاربری می گردد و می بایستی اطلاعات درج شده در اقرارنامه را با دقت خوانده، پس از تایید و با در دست داشتن نسخه چاپی آن به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و گواهی امضا دریافت کند. با تایید مدارک ماهوی در دفترخانه، متقاضی اقدام به فعال سازی حساب کاربری خود کرده و با ورود به حساب کاربری خود، اظهارنامه تنظیمی را بارگذاری می نماید.

اگر بخواهید برند یا علامت تجاری ثبت کنید می توانید آن را در یکی از این قالبها به ثبت برسانید . موسسه فرداد رسا با دارا بودن کارگروه متخصص ثبت شرکت و برند و حضور مشاوران حقوقی و ثبتی کار آزموده یکی از بهترین راهنمایان شما در زمینه انتخاب و طراحی انواع علائم تجاری متقاضیان محترم می باشند . ثبت برند و لوگو دو موضوع متفاوت بوده که مراحل تقریبا مشابهی دارند.

تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می شود و بنابر اصل “اولین تسلیم کننده اظهارنامه” شما اولین متقاضی و ثبت کننده علامت محسوب می شوید و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد باید دلیل و مدرک و بینه ارائه نماید تا خلاف آن را اثبات نماید. اهمیت ثبت شرکت در تهران به اندازه ای است که تجار عاقبا اندیش باید قبل از شروع به استفاده از علامت خود آن را به ثبت برسانند یا لااقل به دنبال ثبت آن باشند. یک فرد در زمان تجارت باید به اشکال مختلف خود را از دیگر تجار متمایز سازد که این کار باعث پیشرفت و هک شدن آن علامت تجاری میان مصرف کنندگان خواهد شد. بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز ثبت برند با مراجعه حضوری به شرکت ثبت نارین یا ارسال مدارک خود برای ما میتوانید با خیال راحت ثبت برند خود را به ما بسپارید. در بخش بررسی اظهارنامه، مرجع ثبت به مدت ۳۰ روز از تاریخ دریافت، اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه‌ های ظاهری و دیگر شرایط مقرر در آیین نامه مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می دهد. همچنین، این مرجع تطابق طبقه یا طبقات علامت تجاری مورد نظر با طبقه‌ بندی بین‌المللی را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد.

با توجه به این تعریف قانونی می‌توان گفت لوگوی محصول و خدمات که شامل نام آن باشد، نوعی برند به حساب می‌آید. ب) علامت، جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد. هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود. در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها).