اسم برند و تمام آنچه درباره انتخاب اسم برند کسب و کارتان باید بدانید

مخصوصا وقتی یک برند موفق می‌شود افراد بسیاری شروع به کلون سازی از اسم و رسم آن می‌کنند پس ریسک این موضوع را هم بهتره درنظر بگیری. چون اگر برندتان را ثبت نکرده باشید از نظر قانونی هیچ حقی نسبت به آن اسم ندارید. لطفاً اول مراحلی رو که توی مقاله گفتیم انجام بدید اینکار شاید اولش یک کمی سخت به نظر برسه ولی بهتون قول میدم اسم‌های خیلی بهتری پیدا می‌کنید. ببخشید من یک اسم برند برای مزون لباس میخوام ممکنه چند اسم بهم معرفی کنید البته شریک هم دارم دنبال یه اسم خوب هستیم. البته مشکل اصلی این بود که سواد انگلیسی ایرانی ها فوق العاده پایینه و فارسی هم مینویسی چیز دیگه ای تلفظ میکنن وگرنه برند تلفظ خیلی سختی نداره و از اینکه باید کنار بزارمش خیلی ناراحتم.

اسم برندها

اسم انتخاب شده برای برند باید از قبل توسط شخصی دیگر به ثبت نرسیده باشد . برای اطلاع از تکراری نبودن نام انتخابی تنها کافی است به سایت اداره ثبت علامت تجاری مراجعه و در قسمت استعلام برند با درج نام انتخابی اقدامات لازم را جهت انتخاب نام خاص انجام دهید . در صورت داشتن کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی می‌توانید از اسامی با ریشه غیر از زبان فارسی استفاده نمایید. قدم دیگری که باید قبل از شروع طوفان مغزی یا قرار دادن قلم روی کاغذ بردارید، این است که منظره رقابتی را برای برند خود ترسیم کنید. برای این منظور، لیست کاملی از همه رقبا در اسم برند خود تهیه کنید. همان‌طور که نام‌ها را جمع می‌کنید‌، آن‌ها را به شش دسته‌ای که در بالا ذکر شد تقسیم کنید.

نام‌های کوتاه تند و تیز هستند و خیلی راحت به ذهن سپرده می‌شوند. اسامی که قابل یادآوری هستند، تاثیر ماندگاری بر مخاطبان هدف شما می‌گذارند. در واقع مردم برندهایی را ترجیح می‌دهند که تلفظ آنها سخت نیست. اگر ثبت برند خود را با یک نام تجاری کوتاه شروع کنید، سریع‌تر شناخته می‌شوید و فراموش شدن نامتان سخت‌تر است. چون معمولا خیلی از برندهایی که نام طولانی دارند، بعدا بخشی از نامشان را برمی‌دارند یا مخفف آن را انتخاب می‌کنند.

انتخاب اسم برند هنری

در سال‌های اخیر دوره‌های متعددی با عنوان «برندسازی یا برندینگ» در سطح کشور برگزار شده‌اند. در این دوره‌ها، افراد یاد می‌گیرند تا یک برند خاص و خلاقانه برای فعالیت خود انتخاب کنند. در ادامه به بررسی سایر جنبه‌های برندینگ می‌پردازیم تا این مفهوم بیشتر برای شما جا بیفتد. هرچقدر نام تجاری بهتری برای کسب‌وکار، ثبت شرکت در تهران محصولات یا خدمات خود انتخاب کنیم، بهتر می‌توانیم در ذهن مردم بمانیم. ما در تیم تولید محتوای جاوید مقدم در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی را در زمینه‌های مختلف کسب و کار و بازاریابی اینترنتی و فضای دیجیتال برای شما فراهم کنیم. تو این مرحله می‌تونین با خیال راحت اسم برندتون رو ثبت کنین.

یعنی چی؟ یعنی هرکسی بتونه راحت اسم رو بخونه، تلفظ کنه و تو گوگل بنویسه تا اطلاعات در موردش به دست بیاره. چنانچه سوال، پیشنهاد و نظری دارید، حتماً آن را مطرح کنید. ما خیلی زود جواب‌تان پیگیری ثبت تغییرات شرکت را می‌دهیم و تا جایی که بتوانیم راهنمایی‌تان می‌کنیم. همین حالا، دامنه خود را با تضمین کمترین قیمت در ایران، ثبت کنید. برای ثبت دامنه هم که روی دکمه زیر کلیک و کار را تمام کنید.

  • استفاده از نام اماکن و مناطق جغرافیایی نیزمانند طبیعت، می تواند ایده مناسبی برای نامگذاری برند به عنوان یک منبع الهام بخش باشد.
  • اگر ایرانی نباشد باید برای درخواست آن کارت بازرگانی داشته باشید.
  • از افراد دیگر بخواهید که نام برند شما را تلفظ کنند تا مطمئن شوید برای همگان راحت است.
  • این امر، کسب و کار شما را، آماده موفقیت و ماندگاری می کند.
  • برای مثال اگر نام برند خود را پرسپولیس بگذارید، امکان دارد طرفداران استقلال از شما خرید نکنند و حتی بدتر با شما دشمنی کنند.
  • فهماندن تک‌تک این حروف به مشتریان زمان و هزینه بالایی می‌طلبد و از آنجا که شما مثل شرکت‌هایی مثل IBM و BMW منابع مالی عظیمی در اختیار ندارید ریسک این کار بالاست.

۶- از انتخاب نام فامیل خود را به عنوان اسم تجاری خود بپرهیزید. با این کار حتما نامه احضاریه دادگاه را دریافت خواهید کرد. احساس زرنگی نکنید ، به دنبال کوتاه کردن مسیر موفقیت ثبت برند خود نباشید و نام برندهای معروف و معتبر دیگران را استفاده ، قرض و یا با تغییر ، به مالکیت خود در نیاورید. این نام برای محصولی خاص مناسب و برای سایر محصولات شما مناسب نباشد.

برای برقراری ارتباط با ثبت شرکت ایلیا می توانید فرم مشاوره آنی رایگان را کامل کنید تا مشاوران و کارشناسان ثبت شرکت ایلیا با شما تماس بگیرند. جون در مرحله شروع یک کسب و کار، مسائل بسیار مهمتری از اسم برند وجود داره. اگر به تازگی کسب‌وکار خودتان را شروع کردید؛ اسم برند جدیدتان را کامنت کنید و برایمان بگویید چرا و چگونه این اسم را انتخاب کرده‌اید.

در این میان انتخاب نامی زیبا و ماندگار در بازار بسیار دشوار می باشد و از سویی زمانبر خواهد بود . درواقع اگر ندانید برای چه کسی اسم برند خود را انتخاب می‌کنید، پس انتخاب یک اسم قانع‌کننده را بسیار سخت‌تر خواهید کرد. قبل از شروع جلسات نام‌گذاری، اطمینان حاصل کنید که شخصیت کاربر یا مجموعه‌ای از شخصیت‌های مختلف را در اختیار دارید که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی ایده‌های خود از منظر مشتری استفاده کنید. مشخص کردن شخصیت کاربر (پرسونال) به شما امکان می‌دهد تا در کفش افرادی که می‌خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، قدم بگذارید، بنابراین می‌توانید نامی را انتخاب کنید که با مشتریان خود طنین انداز باشد. عموماً مشتریان به اسم‌هایی که از یک ریتم و ساختار تکرارشونده استفاده شده است، واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند و این نوع اسم‌ها می‌توانند به برندهای قدرتمندتری تبدیل شوند.

پس داشتن یک اسم برند خوب چه ارزشی دارد؟

انتخاب نام برند و طراحی لوگوی مناسب به عنوان هویت یه کسب‌وکاره و جزو اولین چیزهایی هست که تو نگاه اول توجه مخاطب رو به خودش جلب می‌کنه. شما الان تقریباً با تمام فوت‌وفن‌های انتخاب اسم برند آشنا شده‌اید؛ منتها برای اینکه ایده‌های خفن‌تری به ذهن‌تان برسد، در بخش بعد جدولی داریم که دسته‌بندی انواع نام برند با مثال در آن آورده شده است. نام تجاری، محصول یا خدمات خاص یک شرکت را مشخص می‌کند و آن را از برندهای دیگر در یک دسته یا زمینه مشابه متمایز می‌کند. نام‌های تجاری معمولا در اداره ثبت علائم تجاری ثبت می‌شوند و معمولا با یک لوگو همراه هستند. مثلا نایک، اپل، پوما و بیژن، نمونه‌ای از نام‌های تجاری هستند. ممکن است در حال حاضر یک سری مشتری داشته باشید و به تازگی شروع به انتخاب نام برند کرده‌ باشید.

شما نمی‌توانید از قبل تعیین کنید که آیا چنین چیزی هماهنگ است یا خیر و هیچ ابزاری در این مورد وجود ندارد اما هنوز هم می‌توانید براساس احساس خود و بازخورد دیگران متوجه این موضوع شوید. داشتن نام‌ها و گروه‌های متفاوت در هر سیستم عامل مشتریان شما را گیج خواهد کرد. همچنین تلاش‌های شما برای آگاهی از برند را پیچیده‌تر خواهد کرد. اگر شما یک نام را انتخاب کردید و آماده هستید تا برروی آن نام حل و فصل کنید در این زمان بهتر است از یک ابزار آنلاین مانند NameCheap استفاده کنید تا ببینید دامنه در دسترس است یا خیر. بهتر است نام‌هایی انتخاب کنید که املای مشخص و دقیقی دارد.

می‌بینید که برخی از این نام‌های دارای شخصیت حیوانی یا افسانه‌ای هستند که علاوه بر قابلیت تصویری بودن قدرت بیش‌تری به آن‌ها می‌دهد. زیرا استفاده از شخصیت حیوانی یا انسانی خود یکی از کلیدهای ساختن نام برند قدرتمند است. پس زمانی که نام تجاری خود را انتخاب می‌کنید طراحی لوگوی خود را نیز در نظر داشته باشید. این وب‌سایت منابع و اطلاعاتی را درمورد علائم تجاری موجود و روند درخواست علامت تجاری در اختیار شما قرار می‌دهد. پیشنهاد ما این است که اگر نام دامنه شما قبلا انتخاب شده و نمی‌توانید آن را خریداری کنید سعی کنید نام دیگری را برای تجارت خود پیدا کنید. به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند.

گاهی رسیدن به اسامی خاص برای برند، آن‌قدر فرآیند طولانی و اعصاب‌خردکنی می‌شود که بعضی‌ها حاضرند پول بدهند تا بقیه برای‌شان اسم برند انتخاب کنند! شاید هم کیفیت محصول و ارتباط اسمی شوکوپارس با شکلات خوشمزه‌ای که می‌خوردیم، باعث شده است که این اسم را همیشه به یاد داشته باشم. بعضی وقت‌ها اسمی که انتخاب می‌کنید، باید ارتباط ذاتی با محصولتان داشته باشد. مثلا برند “بایودنت” که آدامس‌هایی تولید می‌کند که برای سلامت دندان‌ها هم مناسب است. یا اسم برند خارجی رد بول (RedBull یا گاو قرمز) برای نوشیدنی انرژی زا که نام برند و محتویات نوشیدنی از نظر ذاتی (انرژی و قدرت) ارتباط معنایی با هم دارند. برای انتخاب اسم برند باید به عناصری توجه نمود که موجب ایجاد برند در کمترین زمان ممکن در ذهن مخاطب برندتان شود.

زیرا یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتیهمان بازاریابی دهان‌به‌دهان یا بازاریابی شفاهی است. مزیت یک اسم توصیفی این است که آن‌ها داستانی با اسم تجاری واضح را بیان می‌کنند. با این حال ، نکته منفی این است که شما را متصل می‌کند و انعطاف‌پذیری را برای تنوع بخشیدن به محصولات یا خدمات شما کاهش می‌دهد. برندکاران مجموعه ای از ابزارهای لازم برای شروع یا توسعه کسب و کار را فراهم آورده تا با استفاده از این ابزارها، صاحبان مشاغل مختلف را در مسیر رشد و توسعه نام تجاریشان همراهی کند. ولی اگر شما می‌خواهید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید یا اینکه در حال حاضر اطلاعاتی از مشتریان خود ندارید، می‌توانید با صرف هزینه‌ای بیشتر برای نام‌های کاندیدتان موکاپ ها و صفحات فرود طراحی کنید.

اگر از اسامی واقعی یا حقیقی برای برند خود استفاده می کنید، حتما از منحصر به فرد و توصیفی بودن آن اطمینان حاصل کنید. با کنار هم قرار دادن کلمات در کنار یکدیگر و تلفیق آن ها می توان کلمه ای معنادار، مستقل و خلاقانه ایجاد کرد. کلمه ای که به مرور زمان جایگاه خود را در بین سایر کلمات بدست خواهد آورد.